Stad & Landschap
niveau_stad
niveau_hessenweg aangep
Hoofdkaart_draaikavel_def2
Hoofdkaart_draaikavel_def3_wit
Fase3_VECN_1

VISIE VECHTCORRIDOR NOORD



OPDRACHTGEVER

Gemeente Zwolle


PERIODE

2013-2015


ROL

Landschapsontwerper


PRODUCT

  • Visie met ruimtelijke onderbouwing als basis voor het bestemmingsplan;
  • Beeldkwaliteit als sturend document bij nieuwe ontwikkelingen. 

De Vechtcorridor Noord is een opgave waarin stedenbouw en landschap samen komen. Enerzijds is er de landschappelijke opgave voor het inpassen van de nieuwe Hesseweg binnen de bestaande structuren. Anderzijds moeten er kavels voor recreatie worden ontwikkeld en moet Hessenpoort een goede afronding krijgen. Daarbij vormt de plek één van de entrees tot de stad Zwolle. De grote uitdaging in deze opgave is deze verschillende belevingswerelden bij elkaar brengen en met elkaar verbinden.

 

ENTREE NAAR TWEE ZIJDEN

De Vechtcorridor Noord is de nieuwe entree tot het Vechtdal en de stad Zwolle. De toegang tot Zwolle is vanuit het zuiden heel herkenbaar: als de bossen van de Veluwe ophouden, worden de Peperbus en de IJsseltoren zichtbaar. Vanaf de brug over de IJssel ontvouwt de stad zich voor de bezoeker. De entree vanuit het noorden is nu onduidelijk. Hessenpoort lijkt ver van de stad te liggen en bij het oversteken van de Vecht is deze verborgen achter geluidsschermen. Met de aanleg van de nieuwe knoop- en de structuurvisie ontstaat de mogelijkheid om ook de entree tot Zwolle vanuit het noorden herkenbaar en onderscheidend te laten zijn.

 

VERBINDENDE KNOOP

In de knoop van de Vechtcorridor komen verschillende werelden bij elkaar: het open slagenlandschap, het bedrijventerrein Hessenpoort en het Vechtdal. De poort tot het gebied wordt gemarkeerd door een landmark ingepast in een landschap van glooiend gras met bomen en kievitsbloemen.

 

DRIE VERSCHILLENDE WERELDEN

Na de poort is er een herkenbare driedeling: de snelle wereld van de N340; het bedrijventerrein Hessenpoort en de verblijf wereld van de Hessenweg en het buitendijkse gebied. Deze werelden worden verbonden door een nieuwe dragerstructuur die bestaat uit een groen casco van bosschages, water en routes. Dit casco sluit qua structuur aan op de gebiedskenmerken. Ontwikkelingen in dit landschap zijn vooral gericht op het benadrukken van de lineaire elementen in het landschap,kamers en coulissen.

 

GROENE KAMERS

Binnen het groene casco ontstaan groene kamers waarbinnen  bestaande functies zoals de Anningahof  en nieuwe functies worden ingepast. De beleving van de Vecht wordt versterkt door een fietspad over de dijk en drie plekken waar bezoekers op de dijk kunnen uitkijken over de Vecht. Daarnaast wordt er een struinpad door de uiterwaarden gemaakt dat aantakt op deze uitkijkplaatsen.

 

De visie is opgebouwd uit een te ontwikkelen dragerstructuur en in te passen functies. Daarbij is een vertaling naar het bestemmingsplan gemaakt waarin de verschillende ambities worden gewaarborgd.